DOŁĄCZ!

Translate

sobota, 14 marca 2015

Pierwsze koty za płoty... Siejemy!


5 stopni i siąpi... Sobota rano. Za oknem szaro. Ziemia jest na pewno bardzo mokra i bardzo zimna. Deszcz pada delikatnie, ale nieustannie. Zimno... Idealna pogoda na pierwszy wysiew warzyw! Na pewno 90% Ogrodników właśnie wyrusza z domu tak, jak ja, a te pozostałe 10% albo jest pracy, albo powalone chorobą. Nie ma innej możliwości, kiedy marchewka i dymka czekają... nie ma! :D


W warzywniku kiełkuje mi już czosnek ozimy oraz jary - ten, który wsadziłam kilka tygodni temu. Nie mam poza tym warzyw zimujących, więc wszystko będę zaczynać teraz. Plan mój znacie i trzymając się go w mniejszym lub większym stopniu, zaczynam wysiew warzyw od wczesnej marchwi i cebuli dymki.

Kupiłam dwa opakowania nasion marchwi - jedną wczesną odmianę - Pierwszy Zbiór (do tej pory nie jestem pewna, czy to nazwa, czy co?), którą wysieję dzisiaj, a drugą późną - Koral. Na przemian z marchewką wsadzę dymkę - coś z dobrego sąsiedztwa warzyw - cebula odstraszy potencjalne szkodniki marchewki. Dymki kupiłam dwa rodzaje również - żółtą (Centurion) i czerwoną (Red Baron). Plan na dzisiaj to zagrzebać to wszystko w ziemi. Proste.


Przygotowuję najpierw grządkę - na jesień nasypałam tam kompostu z kompostownika i przemieszałam, teraz ziemia jest fajna i miękka. Usuwam chwasty - jest ich zadziwiająco niewiele, może dlatego, że w zeszłym sezonie rosły tu cukinie i dynie na agrowłókninie - niewiele chwastów miało szansę się rozwinąć. Robię sobie rowki na przemian - jeden na marchew, drugi na cebulę i tak dalej. Rowki najczęściej robię po prostu ręką, nic nie odmierzam i nie kopię. Jak będzie krzywo, to będzie krzywo - w końcu kto powiedział, że ma być od linijki?... 

Marchwi mi wystarcza dwie grządki, ale dość gęsto. Wysiewam ją na 1-2 cm głębokości, a cebulę wsadzam wtykając ją po prostu na kilka centymetrów w ziemię. Opakowanie po marchwi wtykam z kijkiem w ziemię, żeby czasem nie zapomnieć, co to tam rośnie... Tak, tak - ile to razy wydaje nam się, że wszystko spamiętamy, a tymczasem sadzimy lub siejemy kwiaty czy warzywa jedne na drugich... :x Kto jest niewinny, niech rzuci grudą ziemi! 


Resztę dymki wsadzam po drugiej stronie działki (ciągle zgodnie z planem :)), 4 długie grządki, na przemian Centurion i Red Baron. 

Po godzinie tej roboty ręce mam skostniałe, z nosa leci woda, a stóp w kaloszach, oblepionych błotem, już nie czuję... Jak cudownie!! :D

A Wy już siejecie?


Joanna.

18 komentarzy:

  1. Dzielna Dziewczyna sieje w taki ziąb. Ja dotychczas posiałam tylko nasiona na rozsady :) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się człowiek rusza, to jest gorąco! :D Tylko kończyny odmarzają... hehehe
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. :D cudownie, u nas aura bardziej sprzyjająca i pierwsze siewy też poczynione. Grudą rzucać nie będę :) sama wysiałam szałwie czerwoną i mix fioletu z różem, i co.. i nie pamiętam która paleta jest która a chciałam rabaty kolorystyczne.. no i masz babo placek :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe Lamia to będziesz miała niespodziankę kolorystyczną w lecie ;) A co już posiałaś z warzyw w ogrodzie?

      Usuń
    2. to co "lubi" marznąć :): bób, groch, pietruszkę, rzodkiewkę.

      Usuń
    3. :D super! groszek... ciągle się zastanawiam, czy siać. pozdrawiam!

      Usuń
  3. Czytam i jestem pełna podziwu bo ja wstrzymałam się z pracami ogrodniczymi skoro straszą powrotem zimy :( Dzisiaj w ogóle pada i nici z prac podnoszenia rabaty warzywnej... Po wysianiu przykrywasz agrowłókniną na wypadek mrozów? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatek, jeśli będą zapowiadać mrozy, agrowłókninę mam w pogotowiu :)

      Usuń
  4. Takie miałam plany - siewy i sadzenie, ale niestety jestem po grypie i nie chcę kusić losu. Żeby nie było mi smutno maluję pisanki. Pokażę niebawem, a póki co czekam na cieplejsze dni w końcu nadejdą. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to jesteś w tych 10% Ogrodników... ;) życzę zdrowia i jestem ciekawa pisanek :)

      Usuń
  5. Nie za wzcesnie na marchew?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To marchew wczesna i zgodnie z informacją na opakowaniu, można już siać w połowie marca.

      Usuń
  6. Ja jeszcze nic nie posialam w gruncie tylko w domu pomidorki papryka, por,seler,kalarepa,sałata. ten tydzień zapowiada się pięknie a wiec może na następny weekend coś już wysieje. Wiosna wiosna... :) jupi
    Pozdrawiam Mayu

    OdpowiedzUsuń
  7. Siejemy siejemy np. groch siany w marcu to pełne garnce, tak mówi przysłowie , ja sieje co dwa tygodnie, marchew wczesną , i sałate pod folią , pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
  8. Praca wre!! Ja jestem w trakcie siania kwiatów jednorocznych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też już do jednorocznych się przymierzam :)

      Usuń
  9. świetnie piszesz, super się Ciebie czyta...ja już wysiedzieć nie mogę, za oknem deszcz, silny wiatr, parapetów brak na rozsady...niedługo stawiamy tunel szklarniowy, oby pogoda pozwoliła...dzięki za fajne rady, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło i pozdrawiam również! :)

      Usuń