DOŁĄCZ!

Translate

sobota, 3 maja 2014

Kompozycje balkonowe i jak oszczędzić przy tym pieniądze

Przygotowania do sadzenia 
Weekend majowy i coraz cieplej... Już można zacząć przygotowywać kompozycje w donicach na nasze balkony i tarasy. W sklepach ogrodniczych jest teraz ogromny wybór różnego rodzaju kwiatów odpowiednich do nasadzeń w pojemnikach i z nich można stworzyć swoje własne, niepowtarzalne małe ogrody. Więc już nie kupujemy całej donicy z surfinią, no chyba, że ktoś lubi! Jak kto chce... ale można nasz taras bardziej urozmaicić, zestawić kwiaty różnych kolorów i o różnym pokroju tak, że nawet przez cały rok będziemy mogli się nimi cieszyć. 

Oto, co ja w tym roku planuję: mam 4 doniczki do powieszenia na rynnę, bo mam rynnę... Oraz kupuję jedną doniczkę wiszącą za ok. 15zł, z włóknem kokosowym i z przygotowaną folią w środku. Mam dwa takie metalowe stelaże na doniczki wiszące, ale nigdzie w tym roku nie mogłam dostać samego włókna kokosowego do wyłożenia, więc w końcu kupiłam całość... No więc do dzieła! 


Ze sklepów ogrodniczych wybrałam następujące gotowe sadzonki kwiatów: 

- 2 x surfinie (fiolet i róż)
- 2 x fuksje (róż i fiolet)
- 2 x bluszczyk kurdybanek (odmiana variegata - dziękuję Marttitta :))
- 1 x bakopa zielona
- 1 x werbena (fiolet)
- 1 x begonia wisząca (róż)

Inne rośliny, które możemy wybrać: pelargonie, lobelie, sanwitalie, osteospermum, wilczomlecze (np. Diamond Frost), niecierpki, celozje, komarzyce (przy okazji odstraszają komary swoim zapachem!).

Kompozycja do doniczki wiszącej będzie się składała z trzech roślin: 2 x bluszczyka, 2 x fuksji oraz werbeny. Donica będzie wisiała raczej w cieniu, dlatego wybrałam fuksję, którą bardzo lubię - jeśli macie na balkonie cień, to ona go uwielbia. Jeśli macie bardzo słoneczny balkon, wybierzcie raczej surfinie, pelargonie lub inne bardziej kochające słońce. 


Z jednej sadzonki uzyskuję 3!
Do 4 donic powsadzam resztę sadzonek, przy czym kupiłam 2 doniczki z kurdybankiem i oto, co widzę - można je podzielić! Warto zwracać uwagę na to, jak sadzonki rosną w doniczkach, które kupujemy w centrach ogrodniczych. Często jest to sadzonka jednopędowa no i wtedy niestety nie zrobimy z nią nic więcej, jak wyciągnięcie z doniczki i wsadzenie do naszej. Ale w tym przypadku, spójrzcie - każdą doniczkę udało mi się podzielić na 3 sadzonki! A każda z nich już wkrótce rozrośnie się i będzie równie bujna! 



Doniczki wyścielam tekturą, a na dno wsypuję keramzyt.
Donica wisząca wyścielona jest już folią, w której robię dziurki. Donicę wyścielam również kartonami, uprzednio mocząc je chwilę w wodzie, żeby były bardziej plastyczne. Kartony, tektura pomogą dłużej zachować wilgoć w donicach, które w lecie szybko wysychają w ciągu dnia i nieraz już zdarzało się, że mimo cienia i podlania rano, wieczorem rośliny wrażliwe na suszę, takie jak surfinie na przykład, były mocno przywiędnięte, a ziemia sucha. Więc tym razem chcę trochę dłużej zatrzymać cenną wilgoć, nie zapominając przy tym o drenażu z keramzytu czy innych materiałów - rozbitej doniczki, łupka, żwirku - co tam macie. 


Rośliny układam w donicy, potem zasypuję ziemią.
Do tego wsypuję ziemię uniwersalną. Ziemię można zmieszać z nawozem, do roślin balkonowych jest dostępnych ich sporo. Można też przygotować się na dokarmianie roślin przez cały sezon, np. przez podlewanie naturalnymi nawozami, gnojówkami. Gnojówkę z pokrzyw można spokojnie przygotować sobie na balkonie w wiaderku z przykrywką. Piszę o tym tutaj. Niestety, rośliny balkonowe mają ograniczony dostęp do pokarmu, ziemia w donicach wyjaławia się, więc dobrze w trakcie całego lata pamiętać o ich nawożeniu.

Sadzonki z doniczek moczę w wodzie, żeby łatwo wybić z pojemnika, i układam najpierw tak, żeby zobaczyć, jak chcę je skomponować. W końcu sadzę dwie fuksje naprzeciwko, werbenę - ze względu na jej rozłożysty pokrój - na środku, i z dwóch stron po  jednej z podzielonych sadzonek bluszczyka kurdybanka, który ma potem zwisać z donicy na dół, tworząc taką kaskadę zielonych liści z białą obramówką. Od fuksji też oczekuję tego położenia się na donicach, więc jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - za kilka tygodni zaczną obrastać donicę i w końcu nie będzie jej widać. Taki jest plan. 

Kompozycje do doniczek wiszących na rynnach - bakopa+inny kwiat.

Do każdej z 4 doniczek wsadzam po jednym bluszczyku i dodatkowym kwiecie - surfinii lub begonii. Do jednej z doniczek wysiewam też sanwitalię, której polecam kupić sadzonkę - to jest wysyp żółtych, małych kwiatuszków, które będą Wam kwitły do jesieni! W tym roku uniosłam się dumą, bo sanwitalię posiałam, niestety siewki są słabe... Ale nie poddaję się i wysiałam ją też do doniczki. Będę czekać. Polecam też dosiać po parę aksamitek - zniosą każde warunki i wprowadzą żywo-pomarańczowy akcent. Pozostałe 2 sadzonki bluszczyka wsadzam do donicy na tarasie na działce - tam też przygotowuję teraz kompozycje.


No i doniczki gotowe! Teraz tylko zapewnić pokarm, wodę i podziwiać. 

Kompozycja w donicy wiszącej: fuksja, werbena, bluszczyk kurdybanek.

 A tak wiszą na rynnie właśnie:
Joanna.

23 komentarze:

  1. A w jaki sposób te doniczki wyglądają na rynnie? Ciekawi mnie to, a nie potrafię sobie wyobrazić.
    Na suszę w doniczce jest dobry hydrożel. Kuleczki, które wchłaniają wodę.
    Ciekawy temat :) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. dobry sposób na zamaskowanie rynny

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj, też lubię własne kompozycje tworzyć:) świetny pomysł z tymi donicami na rynny:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Asiu,

    Ale śliczne śliwkowe doniczki - pierwszy raz coś takiego widzę :) Efekt rewelacyjny. Ja zawsze kupuję bergenie + lobelie - Lobelia niestety szybko przekwita , bergenie są aż do jesieni.
    W szkółkach sporo pieniędzy można zostawić nawet na jednoroczne doniczkowe.
    Dobry artykuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lobelię właśnie też chciałam, ale w końcu nie wzięłam, bo aż tyle doniczek nie mam :)
      A że bergenia do doniczek to nie wiedziałam :) pokażesz swoje?

      Usuń
  5. Asiu, pisałam komentarz i jakoś nie napisałam :D Też tak zrobię, choć chciałam pójsc na łatwiznę i kupić surfinie :D A powiedz mi gdzie kupiłaś te cudne donice na rynnę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można kupić surfinie, one też są piękne. Można też te wiszące truskawki kupić, ponoć bardzo fajna sprawa.
      A donice kupiłam jakiś rok temu w Zielonym Centrum w Psarach :)

      Usuń
  6. Asiu, Bacopa to ta zwisająca roslinka z zielonymi liśćmi i białym kwiatkiem, natomiast ta druga zwisająca roślinka o pstrych liściach wygląda mi na Bluszczyk kurdybanek odm variegata (Glechoma hederacea). Po sezonie możesz wysadzic go do ogrodu i będzie on piękną rosliną okrywową.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dokładnie! to jest to! :) szukałam po tej nazwie, ale nie variegata :) już poprawiam tekst - dziękuję!

      Usuń
  7. pięknie! bardzo mi się podoba
    Ja w tym roku nie robię donic,wszystko do gruntu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. zastanawiam się czy można włożyć do jedną doniczki fuksję z begonią. Fuksję mam podobną do Twojej ale z białym środkiem, a begonię z ciemnymi liśćmi i małymi kwiatkami czerwonymi to chyba ta stale kwitnąca. Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzeba popatrzeć na wymagania - co do cienia, mają podobne, mogą rosnąć na półcienistym stanowisku. co do podlewania, fuksja potrzebuje trochę więcej wody, ale i tak sądzę, że można je razem posadzić, jeśli taka kompozycja właśnie Ci się podoba :)

      Usuń
  9. Wymagania są istotne, ale nawet dwie fuksję niby podobne kwiat ten sam ale dwa różne kory, obie zwisające, a się nie lubią, jedna drugą wykańcza :( tzn jedna źle rośnie, a druga wybujała i piękna.
    Dlatego pytania czy begonia z fuksją się nie wykończą, skoro fuksja fuksję wykończyła niemal.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to może coś z nimi jest nie tak - choroba, szkodniki w doniczce, próbowałaś przesadzić?

      Usuń
  10. ten sam wygląd, rodzaj, ale dwa różne kolory

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam! Może mi państwo pomogą. Dzisiaj przyszłam do ogrodu,i ujrzałam cały wiekowy świerk,oraz płot w jakichś „czarnych robakach wielkości ziarenka,z sześcioma rudymi nóżkami”. Co to może być? Nie wiem co mam z tym zrobić. Popsikałam je płynem na mszyce,całą pełną butelkę.Niektóre z nich zdechły.Co mam robić?
    Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można zobaczyć zdjęcie tych robaków wielkości ziarenka? coś takiego? http://aktua.republika.pl/ochojniak.html zapraszam na maila ogrodniczaobsesja@gmail.com

      Usuń
  12. Asiu gdzie kupiłaś takie doniczki na rynnę i po ile?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hej, kupiłam je akurat w Zielonym Centrum w Psarach. Jakieś 20-30 zł za sztukę, jeśli dobrze pamiętam ;)

      Usuń
  13. włokna kokosowe do stelaży możesz kupić w internecie np. światkwiatów.pl

    OdpowiedzUsuń