DOŁĄCZ!

Translate

sobota, 31 sierpnia 2013

Altana. Budować czy kupić?


Pierwszym elementem całej zabawy, była decyzja czy pozostawiamy starą altanę, którą dostaliśmy w spadku po poprzednich właścicielach, czy też budowa/zakup nowej?
Po kilku wizytach na działce podjęliśmy decyzję, że stara altana musi odejść (była po prostu za mała, na nasze potrzeby). Z bólem w przeciągu kilku godzin oraz uprzejmości związku działkowców, udało wstawić się kontener 7m3 oraz pozbyć starej altany wraz z zawartością. Została trawa i puste klepisko po starej altanie.

Co dalej?

Rozwiązania wg. mnie są dwa. Miarka, kartka i ołówek lub miarka i AutoCad :). Na co dzień pracuje
w AutoCadzie więc wybór był prosty. Po dokładnym wymiarowaniu działki przelałem wszystko na papier (w moim wypadku DWG), wraz z najważniejszymi nasadzeniami i elementami na działce (tj. drzewa, pompa, itd). Dzięki dokładnemu wymiarowaniu, wstępnie jesteśmy w stanie określić wielkość altany oraz ścieżek na około niej.
Dobrze jest pamiętać także o sprawach umilających pobyt takich jak: zewnętrzny stół, kawałek tarasu, wymurowany grill, miejsce na spalanie gałęzi, liści, itp.

Altana nie może przekraczać wielkości 25m2 (w miastach) oraz w zależności od zagospodarowania terenu odpowiedniej wysokości (tego dowiecie się już konkretnie w swoim związku działkowców.

W naszym przypadku działka ma 11 x 26 metrów, wiec zdecydowaliśmy się na altanę o wymiarach 3m x 3m z nieco dłuższym dachem z jednej strony. Wyrysowałem na planie altanę zostawiając z jednej strony 6 metrów od głównego płotu oraz 3 metry do prawego brzegu działki. Jest już plan, jest idea ale nasuwa się pytanie:

Zbudować czy kupić ?

Mieszkamy w okolicach Wrocławia, więc niewiele myśląc, zaczęliśmy rozglądać się za altankami do kupienia w pobliskich marketach Praktiker, Leroy Merlin, Castorama, Obi oraz prywatnych sprzedawców. Ceny za altankę, która potencjalnie mogłaby spełnić moje oczekiwania, oscylowały w granicach 3500 złotych.

Jednak nie są to produkty "najstabilniejsze". Korzystając po raz kolejny z AutoCada i wujka google, postanowiłem zrobić własny projekt oraz kosztorys oparty na informacjach/cenach, które uzyskałem w sklepach oraz składach drewna.

Założenia projektowe:

- kratownica podłogi (legary), kantówki 10x10 oparte na bloczkach fundamentowych w 12 punktach
- podłoga z deski podłogowej 28mm
- konstrukcja altany na kantówkach 8x8 wraz z więźbą dachową
- elewacja z deski elewacyjnej Blockhaus
- dach - deska tarcicowa pokryta gontem bitumicznym (hexagonalnym)
- okna 60x40 PCV
- drzwi drewniane

Koszt całkowity ok. 4,5tys.

Różnica całkiem spora, jednak porównując jakość materiałów liczonych przeze mnie, a prezentowanych altan w sklepach, decyzja była prosta.

Buduję sam!




Jeżeli macie pytania to zapraszam do pisania w komentarzach lub ogrodniczaobsesja@gmail.com

10 komentarzy:

  1. takie cos idzie zbudowac z palet euro do tego lakiero bejca i domek gotowy plus pare wkrętów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bralem tez pod uwage uzycie materialow wtornych tj. palety, ale chcialem popracowac troche w drewnie prosto z tartaku/skladu drewna, zaobserwowac jak pracuje/schnie i nabrac doswiadczenia na przyszle projekty.

      Usuń
  2. Ja ostatnio wziąłem się za budowę altanki. Używam drewna konstrukcyjnego (modrzewiu): http://www.drewnokonstrukcyjne.com.pl/produkty/drewno-konstrukcyjne-lite-kvh/ Altanka jest na ukonczeniu. Czym ją impregnowac, tak by nie było trzeba tego robić za często???Czym wy konserwowaliście?

    OdpowiedzUsuń
  3. Drzewo konstruktycjne impregnowalem Primacol do drewna konstrukcyjnego, deski elewacyjne takze, po czym pozniej zostaly przeciagniete 2 razy lakierobejca Sadolin.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam mam zamiar sama zrobić domek 2x3 ale kompletnie sie nie znam chce drewniany i teraz zastanawiam się jaki zrobić fundament teren nie równy i z tego co sąsiedzi mówią to moze stać woda trochę. I teraz tak myślę nad słupkami fundamentowymi z rury pcv albo nad tymi bloczkami ale nie mam pojęcia jak je zrobić na ile wykopać dziurę czy je sklejać razem? Chciałam żeby domek był nad ziemia gdzieś z 50cm :/ Może ma Pan jakieś zdj z własnej pracy na tym etapie? Proszę o kilka porad :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam taką altanę: http://dascompany.pl/namioty-i-szklarnie/namioty-ekspresowe/namiot-ekspresowy-3x3/ bardzo dobre rozwiązanie dla osób które chcą zmieniać jej miejsce położenia, szybki montaż oraz demontaż :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się że namiot to dobre rozwiązanie, ja kupiłam w markecie ale tez z firmy Dascompany jest dużo lepszy, mocniejsza konstrukcja, i ja trochę przepłaciłem ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wykonać we własnym zakresie to zabiera czasu niemiłosiernie dużo, do tego potrzebna myśl techniczna, narzędzia. Podpatrując realizacje drewnplandia.pl mozna znaleźć gotowe wyroby pod swoje oczekiwania.

      Usuń
  7. Witam

    Ja chce zrobić altanę na wzór tej:
    http://drewnotrik.pl/nasza-oferta/altanki-ogrodowe/11-altana-ogrodowa-b70-3-x-3-m

    Taka stoi u sąsiada tylko mam dylemat czy opłaca mi się samemu taką robić czy lepiej zamówić gotową. Z tego co ludzie mówią można trochę zaoszczędzić ale nie wiem czy jest sens z racji tego że trzeba kupować specjalistyczne narzędzia i nie wiem czy mnie to nie wyniesie drożej niż bym miał kupić i się niczym nie martwić co o tym sądzicie?

    Pozdro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co wiem, to specjalistyczne narzędzia można pożyczyć, czy u znajomych, na fb są takie grupy, czy nawet w sklepach/marketach budowlanych za jakieś 10zł za dzień. Więc jeśli to jedyna przeszkoda, a zapał jest i wiedza, co i jak też, to może warto zrobić samemu :)

      Usuń